יום שבת, 25 באפריל 2009

הרופא המומחה - אולקוס: סימפטומים + דרכי מניעה וטיפול









סימפטומים:
הסימפטומים המאפיינים אולקוס הם תחושת שריפה – כאב בוער הדומה לעווית או לצרבת המופיע לפני האוכל וגם כארבעים וחמש עד ששים דקות לאחר הארוחה, או במשך הלילה. הכאב ותחושת אי-נוחות בבטן מורגש בקיבה אך יכול להתבטא באי נוחות בגב או בחזה. אם הכאב חמור מספיק הוא יכול להעיר משינה וחלק מהחולים עשויים אף להרגיש בחילה ולאבד את התיאבון. לעומת זאת לחלק מהחולים יש תיאבון מוגבר. הכאב מוקל ע"י אכילה, ע"י תרופות סותרות חומצה או ע"י הקאה. כמו כן יש החמרה בכאב אם האדם שרוי המתח כלשהו ועצבנות. כיבים יכולים להופיע לכל אורך מערכת העיכול אך שכיחים יותר בחלק התחתון של הקיבה ובחלק העליון של התריסריון.

דרכי מניעה וטיפול:
כשמסתכלים על הגורמים למחלה, ברור מה כדאי לעשות ומה לא לעשות. בכל פעם שהגיע אלי חולה אולקוס, הורתי לו מיד לשנות את תזונתו, להספיק לעשן ולהפחית דרסטית את כמות האלכוהול. זה גם יעזור להילחם באולקוס וגם בעוד שלל מחלות. כמו כן, חשוב לחנך לתזונה נכונה בזמנים נכונים, ולהיגיינה. כל אלו ביחד יבטיחו הימנעות מהמחלה.

הגישה הכללית בטיפול באולקוס היא כזו:
קודם כל לקבוע הערכה לגבי חומרת המצב (לגבי מקרי חירום כגון: כיב פפטי מדמם, ניקוב וחסימה - יש צורך באשפוז מידי).
הצעד הראשון בטיפול היא לזהות ולחסל את הגורמים המעורבים בהתפתחות כיבים: אלרגיה למזון, עישון, מתח ונטילת סמים ותרופות - בייחוד אספירין ומשככי כאבים אחרים.
לאחר שזוהו הגורמים הסיבתיים יש להרכיב תפריט עתיר סיבים ודל במזונות אלרגנים וכן להימנע מאותם גורמים המעודדים היוצרות כיב. ישנם תוספים וצמחי מרפא העוזרים בריפוי מהיר של הכיב ובשמירה על רירית הקיבה והתריסריון.
במסגרת הטיפול מותאמת פורמולת צמחים למטופל בצורה אינדיווידואלית וכן מינון של תוספי מזון. אחד מהמזונות היעילים כטיפול בכיב קיבה הוא הכרוב. מיץ כרוב הוכח היטב בספרות הרפואית כמרפא כיבים. שתייה של ליטר אחד ביום של המיץ הטרי במשך 10 ימים יכול לרפא את הכיבים לחלוטין. מחקר נוסף הוכיח שיעלות הכרוב טמונה בתכולת הגלוטמין הגבוהה שבמיץ.

תגובה 1: